Kolor, grubość linii, czcionka… To wszystko ma znaczenie, gdy tworzysz projekt identyfikacji wizualnej firmy. Musisz wiedzieć, co chcesz pokazać i do kogo kierujesz ten przekaz. Do zaprojektowanej identyfikacji musisz potem umiejętnie dopasować niezbędne infografiki, które w prosty sposób przedstawiają np. raty kredytu, które oferujesz, działanie urządzeń, które sprzedajesz i inne trudne do wytłumaczenia procesy. Przeczytaj jak przygotować się do projektowania identyfikacji.
Projekt identyfikacji – od czego zacząć?
Zanim wpadniesz w wir szukania inspiracji, zacznij od:
- sprecyzowania Twojej grupy docelowej,
- przeanalizowania, jakie są najważniejsze wartości wyznawane przez Twoją firmę,
- jaka jest Twoja branża – ciężka np. przemysł wytwórczy, kreatywna np. robisz biżuterię, biurowa, np. księgowość itp.
- zobacz w Internecie, jakie są trendy w Twojej branży, jeśli chodzi o kolorystykę i stosowane znaki graficzne,
- pomysłu co łączy nazwę Twojej firmy i branżę, w której działa,
- zastanów się, jak chcesz, by Twoja firma była postrzegana,
- przeanalizuj, w jakich kanałach komunikacji będziesz korzystać ze swojej identyfikacji i w jakim kontekście najczęściej będzie ona wykorzystywana np. na banerach na targach branżowych, tylko w Internecie, tylko w mediach społecznościowych itd.
Pamiętaj, że identyfikacja graficzna firmy powinna:
- dawać pewność co do jakości usługi (uspokajać),
- nawigować i wyróżniać, czyli pomagać w podejmowaniu decyzji, kogo wybrać spośród wielu firm,
- angażować – pozwalać odbiorcom na identyfikowanie się z marką.
Jak szukać inspiracji do projektu?
Najlepszą inspiracją jest sama branża oraz obszary z nią powiązane np. jeśli produkujesz filtry oczyszczające wodę, oparte na zasadzie odwróconej osmozy, to masz do wyboru inspiracje związane z wodą – zastosowaniem w domu, jej czystością, jakie ma walory spożywcze, a nawet lecznicze. Drugim źródłem, z którego w takiej sytuacji można czerpać inspirację, jest natura – dbanie o nią, ochrona, współgranie z nią. Reasumując, inspiracją zarówno będzie kropla wody, jak i zielony liść.
W projektowaniu bardzo ważna jest oryginalność i autorskie rozwiązania, dlatego kolejnym ważnym etapem jest sprawdzenie, jakie identyfikacje graficzne już funkcjonują w Twojej branży. Taka analiza konkurencji i rynku pokaże Ci także, po jakie narzędzia marketingowe i kanały komunikacji sięga konkurencja.
Zrobić czy zlecić – co się bardziej opłaca?
Zaprojektowanie dobrej identyfikacji wizualnej firmy, wymaga wiedzy, odpowiednich umiejętności i sprzętu. Wszystkie elementy takie, jak: logo, piktogramy, infografiki itp. muszą być obiektami skalowalnymi, po to by móc je wykorzystać zarówno jako małe znaczki na stronie internetowej, jak i duże elementy na wielkich formatach np. na bilbordach. Skalowanie to nie może powodować utraty jakości projektu.
Kolejną ważną sprawą jest umiejętne dobranie kolorów, grubości linii i formy – identyfikacja wizualna firmy musi przemawiać do Twojej grupy docelowej. Dlatego warto skorzystać z usług specjalisty, który ma doświadczenie w komunikowaniu znakami i innymi formami wizualnymi.
Cena takiej usługi mieści się od 1 tys. zł do nawet 40 tys. zł. Nie ma tak naprawdę górnej granicy cenowej. Wszystko zależy od stopnia skomplikowania projektu, ilości elementów, branży w której specjalizuje się firma i wielu innych czynników.
Czy to jest opłacalne? Zdecydowanie lepiej zainwestować w identyfikację wizualną firmy, by była dobra, niż podejmować nieudolne próby i zamieszczać na stronie nietrafione pomysły, które mogą na długi czas lub nawet na stałe przekreślić szansę na dobrą pozycję rynkową firmy. Dlaczego? Bo jak zamieścisz ładną i prostą i nowoczesną infografikę, która tłumaczy Twoje usługi, to ludzie chętnie skorzystają z Twojej oferty, ponieważ ją rozumieją i zapamiętają. Dobra identyfikacja wizualna firmy to „narzędzie marketingowe”, które buduje świadomość marki i wpływa na jej realne zyski.
Dodaj komentarz