Utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa to nie lada wyzwanie, szczególnie jeśli liczba podmiotów, z którymi firma współpracuje, stale rośnie. Z pomocą jednak przychodzą nowoczesne metody prowadzenia biznesu, które mają na celu zabezpieczenie jej finansów. Przeczytaj, jaką rolę w faktoringu spełnia bank dla firm, jakie są etapy windykacji oraz jak działa ubezpieczenia faktury.
Bank dla firm i faktoring – co je łączy?
Faktoring to rodzaj skupowania wierzytelności. Stronami w umowie są:
- Faktorant – przedsiębiorca, który zajmuje się świadczeniem usług, sprzedażą lub dostawą towarów,
- Faktor – wyspecjalizowana instytucja finansowa, która dysponuje dużym kapitałem, dającym możliwość skupowanie wierzytelności np. może to być bank dla firm.
Umowa faktoringu działa tak:
- Instytucja finansowa (faktor) nabywa wierzytelności wynikające z faktury VAT od przedsiębiorcy, który jest ich wystawcą.
- Przedsiębiorca dostaje zapłatę za zbyte wierzytelności po ich sprzedaży. Nie musi czekać, aż upłynie termin płatności faktury. Instytucja finansowa nie wypłaca od razu faktorantowi całej kwoty, tylko określony procent – maksymalnie 90% wartości wykazanej na fakturze.
- Przedsiębiorca otrzymuje resztę należności, gdy kontrahent zapłaci fakturę kupioną przez instytucję finansową, czyli faktora.
Faktoring zawierany jest na podstawie umowy nienazwanej. Jest to rodzaj dokumentu, który nie podlega regulacjom w polskim Kodeksie Cywilnym. Nie reguluje jej także żaden obowiązujący akt prawny. Dzięki temu strony zawierające umowę faktoringu mają dużą swobodę w kształtowaniu zapisów zawartych w umowie. Zawierana umowa musi być zgodna z prawem. Może być dowolnie skonstruowana tak, jak pasuje to stronom podpisywanego dokumentu.
Faktoring nie jest darmową usługą. Instytucja finansowa pobiera prowizję, której wysokość zależy od wartości faktury. Jeśli kontrahent przedsiębiorcy nie zapłaci za zbyta fakturę, to faktor ma prawo obciążyć przedsiębiorcę kosztami windykacji.
Windykacja – etapy postępowania
Proces odzyskiwania pieniędzy od kontrahenta to właśnie windykacja. Odbywa się ona w trzech etapach:
- Windykacja polubowna – monitorowanie dłużnika przez windykację listowną lub elektroniczną (tzw. zdalną). Mogą to być także osobiste spotkania z dłużnikiem.
- Windykacja sądowa – wystąpienie do sądu o wydanie przeciwko dłużnikowi tzw. tytułu egzekucyjnego (wyrok lub sądowy nakaz zapłaty), któremu sąd nadaje klauzulę wykonalności. Po nadaniu owej klauzuli osoby, których ona dotyczy, muszą podporządkować się zasądzonemu wyrokowi lub nakazowi zapłaty wraz z udzieleniem pomocy przy jego realizacji. Tytuł egzekucyjny może być wykonany w drodze przymusu – sąd może wszcząć postępowanie egzekucyjne.
- Egzekucja należności – pierwszym krokiem jest złożenie do komornika wniosku o rozpoczęcie egzekucji. Dokument ten powinien dokładnie opisywać, co ma zrobić komornik w celu wykonania egzekucji objętej wnioskiem wierzytelności np. egzekucja środków z rachunku bankowego, wypłaty, lub egzekucja z ruchomości i nieruchomości, które należą do dłużnika.
Na czym polega ubezpieczenie faktury?
Ubezpieczenie faktury to propozycja, w której przedsiębiorca musi regularnie opłacać składki ubezpieczeniowe w ustalonej z ubezpieczycielem wysokości.
Ubezpieczyciel, któremu przedsiębiorca powierza wierzytelność, ma za zadanie:
- przeanalizowanie stabilności finansowej kontrahenta,
- monitorowanie wypłacalności i ich zdolności kredytowej,
- pomóc ustalić, który kontrahent może mieć problem ze spłaceniem wierzytelności – w takim przypadku informuje przedsiębiorcę o podwyższonym ryzyku,
- przyznać kontrahentowi na podstawie zgromadzonych informacji tzw. limit kredytowy.
W sytuacji, gdy kontrahent nie spłaci zobowiązań, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie przedsiębiorcy do wysokości nadanego limitu kredytowego.
Dodaj komentarz