Twój własny punkt gastronomiczny! Garść przydatnych informacji

Marzysz o własnym punkcie gastronomicznym, ale nie wiesz jak się zabrać do pisania biznesplanu? Jest wiele kwestii, które musisz przemyśleć np. sposób finansowania: czy ma to być kredyt inwestycyjny dla firm, czy może posiadasz wystarczająco dużo swoich środków. Kolejna ważna sprawa to rodzaj lokalu i pozostałe wymagania zależne od tej decyzji. Przeczytaj, jakie kroki musisz podjąć, by stworzyć dobry plan działania.

Co i jak będziesz serwować

Żeby móc myśleć o pisaniu biznesplanu, musisz najpierw sprecyzować, czym Twój punkt gastronomiczny ma być:

  • bar np. mleczny, z kebabem itd.,
  • food truck np. z pizzą,
  • kawiarnia np. z lokalnymi ciastami, przekąskami itp.,
  • śniadaniownia np. ze świeżymi kanapkami i kawą,
  • bar szybkiej obsługi,
  • restauracja.

Decydując się na którąś z wyżej wymienionych form, zobacz, ile kosztuje np. wynajęcie lokalu dla małego baru z kanapkami, a ile pomieszczenia na restaurację. Może bardziej opłaca się kupienie samochodu lub gotowego food trucka? Poszukaj, co oferuje rynek w tym zakresie.

Kredyt inwestycyjny dla firm, a może własny kapitał – sposób finansowania

Kolejnym ważnym krokiem jest doprecyzowanie koncepcji lokalu. Chcesz prowadzić własny biznes, a może preferujesz zacząć od franczyzy? Może prowadzić spółkę albo spółdzielnię? Wybór rodzaju prowadzonej działalności uzależnij od tego, ile pieniędzy chcesz przeznaczyć na ten biznes i czy masz z kim go prowadzić.

Skąd weźmiesz pieniądze? Czy planujesz wziąć kredyt inwestycyjny dla firm, a jeśli tak to jaki? Zobacz na stronach typu porównywarki, jakie masz możliwości lub zwyczajnie zobacz, co proponują banki w zakresie ofert dla firm. Może masz już odłożone środki, które chcesz zainwestować w nowy biznes. Zanim jednak podejmiesz jakąkolwiek decyzję, przelicz, ile potrzebujesz, żeby wystartować.

Nie zapomnij rozważyć wszystkich scenariuszy – pozytywnych np. z kim trzeba dzielić się zyskami i negatywnych – kto jeszcze ucierpi na możliwym niepowodzeniu biznesu.

Lokalizacja – dopasuj ją do menu

Czy już wiesz, gdzie będzie Twój punkt gastronomiczny? Dopasuj lokalizację do serwowanych artykułów i charakteru punktu. Jeśli chcesz prowadzić restaurację nastawioną na klienta biznesowego lub taką, która po prostu ma nieco wyższe ceny i elegancki wystrój, to musisz poszukać lokalu blisko centrum, gdzie jest duży ruch albo w okolicy dużych firm lub parków technologicznych itp. gdzie pracują Twoi potencjalni klienci.

Jeśli jednak myślisz o nieco luźniejszej formie np. barze z kanapkami i przekąskami śniadaniowymi, to warto rozejrzeć się, czy jest jakiś lokal w okolicy skupisk biurowców albo w okolicy uczelni i szkół – tam, gdzie codziennie rano mnóstwo ludzi zmierza do pracy i po drodze chętnie skorzysta z Twojej oferty śniadaniowej.

Zanim wybierzesz lokalizację, zrób analizę konkurencji. Sprawdź w najbliższej okolicy od wybranej lokalizacji działa już jakiś punkt gastronomiczny podobny do Twojego konceptu. Sprawdź także, czy znaleziony lokal nie był już kiedyś jakimś punktem gastronomicznym, cieszącym się złą opinią. Dowiedz się od innych przedsiębiorców w tamtej okolicy, jak wygląda tam zainteresowanie usługami itp. Zastanów się także, czy lokal, który planujesz zająć, będzie przez Ciebie wynajmowany, dzierżawiony, a może Twój własny. Od kogo wolisz go wynająć lub kupić – od miasta, gminy, czy osoby prywatnej.

Formalności – przygotowanie i dokumenty

Przeczytaj na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego (www.gis.gov.pl):

  • jak trzeba przygotować lokal, by móc serwować w nim jedzenie,
  • jakie badania muszą zrobić pracownicy, by mogli przygotowywać i podawać jedzenie,
  • co sprawdza kontrola GIS,
  • jak i gdzie trzeba zarejestrować punkt gastronomiczny, by dostać niezbędne pozwolenia,
  • czym jest procedura na podstawie systemu HACCP,
  • jakie warunki musi spełnić żywność, by można było ją sprzedawać.

Przygotowanie lokalu

Układając biznesplan, musisz pomyśleć o tym, jakie wyposażenie będzie potrzebne w Twoim punkcie gastronomicznym – czy będzie to mobilny piec do pizzy, czy opiekacze do tostów, a może ogromne garnki, patelnie, frytownice itp. Wyposażenie to także stoliki do lokalu lub do wystawienia przed food truckiem, oświetlenie, ozdoby i wiele innych rzeczy. Wybierz takie sprzęty, które pozwolą na swobodną pracę i serwowanie ustalonego menu.

Planując ilość sprzętu, pomyśl o wszystkich pomieszczeniach, także o łazience dla gości, łazience dla personelu, kuchni, zapleczu, chłodni itp. W planach uwzględnij także, co musisz wymienić np. instalację elektryczną, przyłącza, hydraulikę i inne. Tu warto rozważyć, czy opłaca się remontować lokal, czy szukać już przystosowanego pod gastronomię (to samo dotyczy food trucka – gotowy czy do przystosowania).

Inwestowanie w nowy punkt gastronomiczny to zawsze ryzyko, ale żeby mieć szansę na powodzenie, stwórz innowacyjne menu, które klient znajdzie tylko u Ciebie. Zadbaj także, żeby nazwa oraz wystrój zachęcały do skorzystania z oferty i zapadały w pamięć. Pomyśl także o tym, jak możesz rozreklamować swój biznes. Tu także postaw na oryginalność – wykreuj ciekawe hasła reklamowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *