Savoir-vivre w biurze – o czym należy pamiętać?

Kto pierwszy powinien powiedzieć dzień dobry i jak należy ubierać się do pracy w biurze? Przeczytaj, czego nie robić w biurze, by nie przeszkadzać innym. Podpowiemy Ci, jakie zachowania najbardziej przeszkadzają w pracy, a co sprawia, że współpracownik, lub klient czuje się ignorowany.

Ubiór w świecie biznesu – co zasłonić, a co pokazać?

Pracując w biurze należy dopasować się do panującego w danej firmie dress code’u i wyglądać schludnie. Jak zatem dobrać części garderoby, by wyglądać odpowiednio. Warto kierować się zasadą, że nie wolno pokazywać zbyt wiele:

  • koszula nie powinna mieć zbyt głębokiego dekoltu,
  • spódnica nie może być krótsza, niż do kolan,
  • krótkie spodenki, dresy, ubrania plażowe są zdecydowanie zabronione,
  • buty nie powinny odsłaniać palców,
  • na spotkaniu z klientem nie powinno się odsłaniać ramion,
  • nie powinno się nosić przesadnie ozdobnych dodatków np. torebek z błyszczącymi ćwiekami, zbyt dużej ilości biżuterii,

Najlepszym wyborem jest elegancka prostota, czyli dopasowany żakiet, ołówkowa spódnica lub eleganckie spodnie, koszula lub bluzka koszulowa, buty na obcasie, stonowana torebka, zadbane i ułożone włosy i delikatna biżuteria.

Panowie powinni mieć również schludnie ułożone włosy oraz odpowiednio zadbany zarost – przystrzyżoną brodę lub dokładnie ogolona skórę. Uniwersalnym rozwiązaniem jest noszenie garnituru, jednak casualowe połączenia, też są mile widziane np. ciemne jeansy i marynarka oraz odpowiednio dobrana koszula.

Sposób ubierania się, warto dopasować do charakteru firmy i piastowanego stanowiska. Nie należy także używać zbyt intensywnych perfum, które mogą przeszkadzać innym osobom przebywającym w pomieszczeniu biurowym.

Jak mówić elegancko?

Wulgaryzmy są zakazane! Szczególnie, gdy pracownik ma kontakt z klientem. Należy także uważać na mowę potoczną – ktoś może odebrać Cię jako osobę o niskim poziomie intelektualnym. Warto mądrze dobierać słowa, by kogoś nie urazić lub nie zostać źle zrozumianym.

Nie należy nadużywać wtrąceń obcojęzycznych, jeśli mają one swoje tłumaczenie (zdarzają się określenia i zwroty nieprzetłumaczalne). Języka branżowego również nie powinno się stosować częściej niż to konieczne. Najlepiej dopasować język do rozmówcy, tak by wszystko było zrozumiałe, a konwersacja przebiegła w miłej atmosferze.

Mówiąc, należy jak najczęściej patrzeć prosto w oczy, by rozmówca nie czuł się lekceważony np. na rozmowie rekrutacyjnej prowadzący, nie może przeglądać niczego w telefonie, nawet jeśli to coś ważnego – sprawdza konta firmowe lub przegląda faktury. W takim wypadku potencjalny pracownik poczuje się niesłuchany i nieszanowany.

Powitanie

Kto pierwszy powinien się przywitać?

  • Najczęściej pierwszy wita się ten, kto zajmuj niższe stanowisko.
  • Gdy kobieta i mężczyzna zajmują równorzędne pozycje zawodowe, to mężczyzna pierwszy pozdrawia kobietę.
  • Osoba idąca, pozdrawia pierwsza osobę stojącą.
  • Wchodzący do biura (pomieszczenia) wita zastane osoby.
  • Wchodzący po schodach pozdrawia schodzącego.

Witając się, należy spojrzeć w oczy drugiej osobie. Wyrazem lekceważenia jest powiedzenie dzień dobry, patrząc np. ekran telefonu. Zasada ta dotyczy wszystkich – prezesa firmy, jak i pracownika.

Czego nie robić, by sobie nawzajem nie przeszkadzać?

Szanować kogoś, to także nie robić rzeczy, które go denerwują lub przeszkadzają mu w pracy. Oto kilka z nich:

  • Nie zostawiaj telefonu z włączonymi dźwiękami.
  • Nie rób bałaganu na biurku i we wspólnej przestrzeni.
  • Nie prowadź głośnych rozmów.
  • Nie spóźniaj się – szanuj cudzy czas.
  • Nie przychodź w czasie choroby do pracy.

Podstawą budowania dobrej atmosfery w biurze jest pozytywne nastawienie, chęć pomocy i częste uśmiechanie się do współpracowników. Zobacz, ile możesz zmienić w swoim biurze, będąc uśmiechniętym i miłym codziennie rano.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *