Zdaniem ekspertów rynku pracy pokolenie Y jest najbardziej przywiązane do jednego miejsca pracy. Pracownicy z pokolenia X są otwarci na zmiany i nieustannie dążą do rozwoju zawodowego. Zakładają swoje działalności i chętnie biorą kredyty dla małych firm. Pokolenie Z to pracownicy, którzy dopiero pojawiają się na rynku pracy, ale już wiadomo, że są komunikatywni, wielozadaniowi i nie potrafią żyć bez zaawansowanych technologii. Przeczytaj, co jeszcze ich różni.
Pokolenie X – przywiązani do tradycji i niekonfliktowi
Osoby urodzone między 1965 a 1979 rokiem to właśnie pokolenie X. Duży wpływ na ich charaktery i stosunek do pracy mogła mieć przemiana ustrojowa Polski, której byli świadkami. Wydarzenia te sprawiły, że stawiają na bezpośrednią komunikację z drugim człowiekiem i cenią tradycyjne kontakty międzyludzkie. Koncentrują się na karierze, wykorzystując wszystkie możliwe środki, jakie daje im współczesność. Są ambitni i dążą do osiągania coraz wyższego statusu społecznego i majątkowego.
Często się zdarza niestety, że podstawowym sposobem komunikowania się w pracy osoby z pokolenia X jest dalszym ciągu e-mail i telefon. Nie dają się pochłonąć współczesnym komunikatorom, czy mediom społecznościowym. Może to rodzić pewne problemy w porozumiewaniu się z przedstawicielami pokolenia Z. Szanują swój wolny czas, traktując go jako formę wynagrodzenia za zrealizowane obowiązki służbowe.
Niewątpliwą zaletą pracowników pokolenia X jest ich przywiązanie do jednego miejsca pracy i dążenie poprzez ciężką pracę do zajmowania jak najwyższych pozycji w strukturach firmy. Są uznawani za lojalnych pracowników, godnych zaufania. Po osiągnięciu pewnego pułapu społecznego i finansowego czasem decydują się na założenie własnej działalności. Nie ufają jednak takim rozwiązaniom jak kredyty dla małych firm. Stawiają na inwestowanie własnego kapitału.
Pokolenie Y – wykształceni i dynamiczni
Ludzie urodzeni między 1980 a 2000 rokiem (niektóre źródła podają, że do pokolenia Y należą osoby urodzone przed 1990, 1993 lub 1995 roku). Osoby te miały lepszy start niż pokolenie X. Wychowywały się, mając pełen dostęp do edukacji na wysokim poziomie. Dlatego większość z nich, ma wyższe wykształcenie pełne oraz doskonale zna języki obce.
Pamiętają pojawienie się pierwszego komputera w domu, ale znają także dzieciństwo bez niego. Co więcej, pamiętaj swój pierwszy telefon komórkowy z czarno-białym wyświetlaczem i komunikowanie się za pomocą emotikon, które sami tworzyli ze znaków interpunkcyjnych i liter. Może właśnie dlatego, tak bardzo są zafascynowani nowoczesną technologią i chętnie spędzają czas w mediach społecznościowych. Teraz świat przestał mieć dla nich granice – mogą dyskutować na Messengerze z osobą z drugiego końca świata.
Pokolenie Y wychowało się w czasach wielkich zmian gospodarczych i technologicznych. Może właśnie dlatego sami również dążą do dynamicznego rozwoju kariery. Chętnie zmieniają pracę i są nastawieni na samodoskonalenie. Zakładają swoją działalność i biorą kredyty dla małych firm. Chętnie podejmują wyzwania i mają wiele pasji, poza pracą. Nie szukają stabilizacji. Stawiają na ambitne wyzwania, które stale się zmieniają.
Pokolenie Z – niewolnicy nowoczesnych technologii
Osoby urodzone po 2000 roku (ta data, nie do końca została jasno ustalona. Są źródła, które mówią o roku 1990, 1993 lub 1995), to właśnie przedstawiciele pokolenia Z. Nazywani są także Millenialsami. Spędzili dzieciństwo otoczeni coraz nowocześniejszą technologią. Nie pamiętają, jak wygląda życie bez telefonu komórkowego i komputera. Chorobowo zapatrzeni w ekran smartfonu, spędzają tysiące godzin w mediach społecznościowych i na komunikatorach. Robią miliony zdjęć i filmów. Dokumentują większość swojego życia. Ma to jednak swoje zalety – komunikują się z osobami z całego świata, poznając inną kulturę.
Zostali wychowani w Polsce, która należy do Unii Europejskiej, a więc podróżowanie bez potrzeby posiadania paszportu mają we krwi. Rewolucja podróżowania sprawiła także, że żadna odległość nie stanowi dla niech przeszkody. Dlatego chętnie wyjeżdżają w delegacje służbowe.
Przedstawiciele pokolenia Z są kreatywnymi pracownikami, którzy mają podzielną uwagę ze względu na ilość bodźców, jakie codziennie dostają. Są wielozadaniowi, komunikatywni i nie boją się ryzyka. Chętnie pracują zdalnie i uczą się obsługi nowych programów i urządzeń w firmie.
Dodaj komentarz