Koszty kredytu firmowego – kompendium potrzebnej wiedzy

kredyt firmowy

Zastanawiasz się, za co płacisz, biorąc kredyt na firmę? RRSO, czyli Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania to „całkowity koszt kredytu ponoszony, przez konsumenta. Wyrażony jest jako wartość procentowa całkowitej kwoty kredytu w stosunku rocznym”. Przeczytaj, jakie koszty ponosi przedsiębiorca biorąc kredyt.

Kredyt na firmę – co znajdziesz w tabeli opłat i prowizji

Opłaty za poszczególne czynności bankowe różnią się od siebie w zależności od tego, kto jest kredytodawcą – każdy bank ma prawo mieć inną ofertę i ponosić tym samym inne koszty. Biorąc kredyt na firmę, wśród kosztów wyszczególnionych w tabeli opłat i prowizji dla klienta biznesowego, znajdują się między innymi takie pozycje jak:

  • Jednorazowa opłata za rozpatrzenie wniosku.
  • Prowizja za udzielenie kredytu, pobierana jednorazowo.
  • Opłata za prowadzenie rachunku bankowego.
  • Jednorazowa opłata za zmianę warunków kredytowania.
  • Opłata za zmianę warunków kredytowana, pobierana jednorazowo.
  • Prowizja za zmianę ustanowionego zabezpieczenia spłaty kredytu.
  • Promesa kredytu.
  • Prowizja za odnowienie kredytu.
  • Prowizja za podwyższenie kwoty limitu.
  • Prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu.
  • Opłata za wydawanie zaświadczeń i opinii bankowych.
  • Opłata za wydanie karty płatniczej.
  • Prowizje od transakcji np.: konsolidacji, transakcji gotówkowych i bezgotówkowych, przelewy.
  • Ubezpieczenie kredytu.

Nie są to ukryte opłaty. W uczciwym banku otrzymujesz wydrukowaną tabelę opłat i prowizji, jakie obowiązują dla danej oferty. Przedsiębiorca, biorąc kredyt na firmę, musi wiedzieć jakie czekają go koszty.

Na co zwrócić uwagę biorąc kredyt na firmę?

W banku pracownik przygotuje dla Ciebie zestawienie, z którego będzie wynikało, ile zapłacisz za kredyt na firmę. Jednak jak się nie pogubić w tej przerażającej ilości tabelek i pół pełnych liczb i niezrozumiałych sformułowań? Czytając tabelkę zwróć uwagę, przede wszystkim, na opłaty miesięczne np.: za prowadzenie konta, za kartę.

Zwróć także uwagę, czy są naliczane opłaty za operacje, które są często wykonywane np. przelew środków z konta kredytowego, wypłata środków itp. Wybierz ofertę, w której prowadzenie konta i częste operacje masz za darmo.

Kolejnym ważnym zagadnieniem jest RRSO. Definicję Rzeczywistej Rocznej Stopy Oprocentowania znajduje się w ustawie o kredytach konsumenckich. Oblicza się ją na podstawie całkowitych kosztów kredytu (odsetki, prowizje, opłaty, koszt ponoszone na rzecz kredytodawcy). Jej wartość podawana jest jako wartość procentowa, odnosząca się do całkowitej kwoty kredytu w skali roku. To właśnie ona wskazuje, ile w rozrachunku końcowym oddasz pieniędzy do banku. Dlatego, gdy widzisz z pozoru atrakcyjną ofertę, zobacz jakie opłaty miesięczne zawiera i ile wynosi RRSO.

Cześć odsetkowa i koszty uzyskania przychodu – co możesz odliczyć?

W świetle polskiego prawa podatkowego, kredyt na firmę wzięty w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, nie jest traktowany jak przychód, a więc nie podlega opodatkowaniu. Spłata jego rat nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Cały kredyt na firmę nie jest traktowany, jako koszt uzyskania przychodu. Dotyczy to jedynie części odsetkowej oraz wszystkich wydatków związanych z udzieleniem kredytu i obsługą. Wartość tę możesz wykazać w zeznaniu podatkowym PIT jako koszty uzyskania przychodu firmy. Uwaga! Odsetki możesz wpisać w koszty firmy, pod warunkiem, że kredyt na firmę bezpośrednio jest związany z działalnością gospodarczą, a tym samym ma się przyczynić do osiągania przychodów w firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *