Decyzja o założeniu firmy raczej nie bywa spontaniczną. Na ogół poprzedzona jest planami, wizualizacjami, konsultacjami z osobami bardziej doświadczonymi na tym polu. Niekiedy dokonujemy również skrupulatnego researchu, czytamy fachową literaturę i… szukamy doskonałego pomysłu, najlepiej takiego, który z naszej obecnej perspektywy, „nie może się nie udać”. Wpadamy na genialny plan i już nawet myślimy o założeniu konta dla firmy, ale warto zweryfikować swoje założenia. Dobry pomysł to podstawa wejścia na rynek! Jednak wątpliwości są jak najbardziej uzasadnione… Jak zwiększyć swoje szanse na prowadzenie działalności z sukcesem?
Na początek – zweryfikuj swój pomysł
Zmiana, jaką niewątpliwie jest własna działalność gospodarcza, budzi w nas wiele pytań i motywuje wyobraźnię do wykreowania różnych scenariuszy, związanych z mniejszym lub większym powodzeniem. Jakie pytania należy sobie zadać przed podjęciem stanowczych kroków? Jakie kroki należy podjąć, aby móc pewnie stąpać po nowym gruncie?
Najlepiej działać w obszarze dobrze znanym, sprawiającym radość, ale też takim, który ma duży potencjał, aby okazać się opłacalnym. Dobry pomysł powinien być zgodny z Tobą i Twoim stylem życia; takie podejście eliminuje przedwczesne zniechęcenie. Powinieneś też bez trudu móc wskazać grupę potencjalnych klientów, którzy będą chcieli skorzystać z Twoich usług.
Jednak aby skutecznie ocenić potencjał danego pomysłu, należy wykonać badania rynku, od najprostszych związanych z ogólnodostępnymi źródłami (internet, czasopisma, urzędy), po fachowe analizy branży czy sektora. Zdobyte podczas wnikliwego researchu informacje, pozwolą na dopracowanie pomysłu i wytyczenie swojej działalności odpowiednich celów, możliwych do osiągnięcia, jasno określonych, osadzonych w czasie.
Analizy, sprawdzenie i… finansowanie
Aby jeszcze bardziej ułatwić sobie wejście na rynek, trzeba przeanalizować pomysł z czterech równie ważnych perspektyw: firmy, klienta, konkurencji i współpracowników. Nie jest to proste, ponieważ trzeba wczuć się w rolę i zinterpretować swój pomysł pod kątem, na przykład, cech produktu, grup klientów, do jakich będzie kierowana oferta (ich potrzeb, motywacji). Inną metodą jest popularna analiza SWOT, które pozwala wyodrębnić mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia.
W zależności od tego, jakie będą obiektywne wyniki Twojego badania, możesz przekonać się do pomysłu, stwierdzić, że będzie wymagał modyfikacji, a nawet zastanowić się nad alternatywą. Zakładając firmę, pamiętaj jednak o zrównoważonym przepływie… finansów. Inwestuj tam, gdzie trzeba – a tam, gdzie można – oszczędzaj. Przy prowadzaniu działalności gospodarczej niezbędne jest posiadanie konta dla firm, warto założyć je w banku, który kieruje się uczciwymi zasadami oraz oferuje świeżemu przedsiębiorcy wachlarz bezpłatnych usług, które znacznie ułatwiają pierwsze kroki w świecie przedsiębiorców.
Dodaj komentarz