Czy wiesz, co to jest norma PN-ISO 26000? O czym informuje i kogo dotyczy? To właśnie zbiór wytycznych, które dotyczą społecznej odpowiedzialności biznesu. Przeczytaj na czym polega ta odpowiedzialność i czy firma, która proponuje najlepsze konta firmowe, dobrą telefonię komórkową, czy najlepsze usługi biznesowe jest rzeczywiście dobra dla Ciebie i Twojego otoczenia.
Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja
CSR ang. Corporate Social Responsibility – „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”. To właśnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej na temat CSR od 2011 roku nie jest to już zobowiązanie dobrowolne, lecz obowiązkowe dla firm.
Komisja „precyzuje, iż warunkiem wstępnym do przyjęcia zasad CSR jest poszanowanie obowiązującego prawa, zaś odpowiadanie za wpływ (środowiskowy, społeczny) ma na celu maksymalizację wartości dla interesariuszy oraz minimalizację negatywnych skutków oddziaływania”. Cały Komunikat Komisji Europejskiej na temat CSR dostępny jest na stronie www.odpowiedzialnybiznes.pl.
Norma PN-ISO 26000 to dokument opracowany przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ang. International Organization for Standarization, ISO) w 2010 roku. Przeznaczony jest dla organizacji: biznesowych, administracji rządowej, administracji samorządowej i trzeciego sektora (organizacji pozarządowych).
Jest to przewodnik dla firm i organizacji w zakresie stosowania obowiązujących zasad odpowiedzialności społecznej i środowiskowej, czyli odpowiedzialności organizacji za wpływ jej działań i decyzji na środowisko i społeczeństwo, poprzez etyczne i przejrzyste zachowania w takich obszarach jak:
- prawa człowieka: „w szczególności w odniesieniu do pracy dzieci, przymusowej pracy więźniów, handlu ludźmi, równości kobiet i mężczyzn, niedyskryminacji, wolności zrzeszania się i prawa do rokowań zbiorowych. Komisja oczekuje, iż wszystkie przedsiębiorstwa europejskie będą przestrzegać praw człowieka i wzywa państwa członkowskie do opracowania krajowych planów wdrażania wytycznych ONZ”,
- środowisko,
- zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej,
- praktyki z zakresu pracy,
- ład organizacyjny,
- uczciwe i jasne praktyki operacyjne,
- zagadnienia konsumenckie.
Każda organizacja może wybrać te obszary działania, które jej dotyczą i dostosować się do nich.
W komunikacie Komisji Europejskiej na temat CSR pojawia się także informacja, na czym na polegać walka z greenwashingiem: „Komisja zwraca uwagę na nieuczciwą reklamę podającą nieprawdziwe informacje nt. walorów ekologicznych produktów i usług”.
Interesariusze – podział
Interesariusze to pojedyncze osoby lub grupy, które zainteresowane są działalnością firmy i wysuwają wobec niej żądania. Interesariuszami mogą być zarówno podmioty dostarczające zasoby firmie, jak i podmioty ponoszące ryzyko i te wpływające na poziom powstającego ryzyka oraz podmioty w przymusowym i dobrowolnym związku z firmą.
Interesariusze dzielą się na
- Wewnętrznych:
- udziałowców,
- rady nadzorcze,
- pracowników.
- Zewnętrznych:
- organizacje pozarządowe,
- klienci,
- konkurenci,
- dostawcy
- media,
- władze państwowe,
- itp.
CSR pokazuje, że jako konsumenci mamy realny wpływ na losy naszego świata. Kupując buty, ubrania, artykuły spożywcze możemy wybierać je odpowiedzialnie, czyli sprawdzać, gdzie i w jaki sposób zostały wyprodukowane. Warto także wybierać krajowe i sezonowe produkty.
Wybierając usługi np. najlepsze konta firmowe, telefonię komórkową, jako konsument możemy podpytać, co dana firma robi dla środowiska i ludzi na całym świecie. Jeśli przekonania firmy są zgodne z naszymi własnymi, to korzystając z takich właśnie usług mamy wpływ na naszą planetę. Dzięki takim wyborom możemy świadomie odmienić politykę wielu firm.
Dodaj komentarz