Czy wiesz, które przedsiębiorstwa stanowią realną konkurencję dla Twojej firmy? Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji, odpowie na to pytanie. Zastanawiasz się nad wprowadzeniem nowego produktu na rynek lub założeniem nowej działalności? Zanim weźmiesz kredyt dla nowych firm i zatrudnisz ludzi, przeprowadź wnikliwą analizę rynku. W tym artykule podpowiemy Ci, co składa się na analizę rynku, a co zawiera analiza konkurencji.
Kredyt dla nowych firm – zanim weźmiesz, przeprowadź analizę rynku
Regularne przeprowadzanie badań rynku pozwala przedsiębiorcy umiejętnie reagować na zmiany branżowe. By podejmować skuteczne kroki, niezbędna jest rzetelna analiza rynku. Ten rodzaj badań marketingowych łączy problematykę narastającą wokół:
- klienta,
- marki,
- produktu,
- rynku.
Te cztery elementy są ze sobą powiązane. To właśnie na nich skupia się analiza rynku, np.:
- Sprawdzanie skuteczności kampanii reklamowej.
- Badanie aktualnej pozycji marki w świadomości klientów oraz analiza związanych z nią trendów.
- Dokładne określenie grupy docelowej poprzez segmentację rynku.
- Badanie konkurencji oraz wnikliwa analiza konkurencyjnych strategii rynkowych.
- Zdefiniowanie zwyczajów zakupowych klientów oraz badanie ich opinii.
- Insighty konsumenckie – zrozumienie niejawnych potrzeb i motywacji klienta.
Większość badań przeprowadza się metodą FGI (focus group interview). Jest to rodzaj badań jakościowych, w których przeprowadza się grupowy wywiad zogniskowany (dyskusja prowadzona przez przeszkolonego moderatora na podstawie przewodnika dotyczącego danego badania). Ten rodzaj działań nazywa się także badaniami fokusowymi. To jedna z najlepszych metod badań marketingowych.
Analiza rynku powinna być wykonywana systematycznie. Dzięki nim przedsiębiorca śledzi na bieżąco rozwój sytuacji oraz może, przy użyciu odpowiednich metod prognozować, co będzie się działo w przyszłości w jego branży.
Analiza rynku – zlecić, czy zrobić samemu?
W tym przypadku zdania są podzielone. Wielu przedsiębiorców uważa, że wnikliwa analiza rynku, przeprowadzona przez pracownika firmy, a nie osobę z zewnątrz, pozwala lepiej zrozumieć zasady i trendy obowiązujące w danej branży. Jednak należy pamiętać, że analiza rynku wymaga poświęcenia dużej ilości czasu na research. Należy także mieć odpowiednią wiedzę, by wyciągnąć właściwe wnioski.
Rozwiązaniem, które oszczędza czas i nerwy, jest skorzystanie z usług zewnętrznej firmy, która się specjalizuje w tego rodzaju analizach i badaniach. Specjaliści uzbrojeni są specjalistyczne oprogramowanie oraz potrafią:
- dobrać odpowiednie metody,
- określić wystarczającą próbkę badawczą,
- sformułować pytania badawcze i cele.
To wszystko sprawia, że przedsiębiorca otrzymuje rzetelne wyniki.
Analiza konkurencji – na czym polega?
Określenie słabych i mocnych stron konkurentów na rynku to właśnie jest analiza konkurencji. Wyniki tego rodzaju badań pozwalają na zaplanowanie strategii firmy. Przedsiębiorca na podstawie dobrze przeprowadzonej analizy konkurencji może przewidzieć działania konkurencyjnych przedsiębiorstw. By móc skorzystać ze wszystkich zalet analizy konkurencji, należy przeprowadzać ją odpowiednio często i w rzetelny sposób.
Myślisz, by wprowadzić na rynek produkt. Zanim w niego zainwestujesz kapitał firmy lub weźmiesz kredyt dla nowych firm, przeprowadź analizę konkurencji, uwzględniając:
- kto jest grupą docelową – ustal oczekiwania klientów względem produktu, czy usługi,
- określ, kto stanowi realną konkurencję,
- zapisz słabe i mocne strony konkurentów,
- sytuację finansową firmy – rentowność i płynność finansową,
- sposób zarządzania firmą i jego historię,
- proponowane produkty – wielkość produkcji, rozpoznawalność marki itp.,
- infrastrukturę i pracowników,
- prowadzone działania marketingowe.
Na podstawie dobrze przeprowadzonej analizy konkurencji, możesz przewidzieć pojawienie się nowego konkurenta, np.: jeśli branża ma duży potencjał rozwoju w przyszłości, aktualny poziom konkurencji jest niski lub popyt na dany produkt, czy usługę przewyższa podaż.
Dodaj komentarz