Analityka marketingowa – jakie dane przeanalizuje Twój specjalista i co to da?

Działania marketingowe koniecznie powinny być regularnie poddawane pomiarom. To właśnie na ich podstawie można podejmować decyzje dotyczące zmian w strategii oraz wyciągać wnioski na przyszłość. Stąd też tak ważne jest, by analiza działań marketingowych była prowadzona przez specjalistę, który wie, jakie parametry należy kontrolować i o czym świadczą ich zmiany. Jakie dane powinien on analizować? I po co tak właściwie ma to robić?

Ruch

Analityka internetowa zwykle rozpoczyna się od sprawdzenia ruchu na stronie. Jest on niezwykle ważny, bo ten parametr świadczy o tym, ile osób trafiło na konkretną stronę oraz ile może zostać zmienionych w klientów. Trzeba jednak pamiętać, że większy ruch wcale nie oznacza większych przychodów. Jest on jednak równoznaczny z większą ilością szans na doprowadzenie transakcji do skutku.

Konwersja

Ten współczynnik świadczy o tym, ilu użytkowników podjęło wskazane działanie, np. zapisało się na newsletter, dokonało zakupu. Konwersję liczy się jako odsetek ze wszystkich użytkowników, którzy weszli na daną stronę. Oznacza to, że im jest ona wyższa, tym skuteczniejsze są działania marketingowe prowadzone na samej stronie. Nowoczesne narzędzia do analityki umożliwiają porównanie konwersji z ruchu płatnego oraz organicznego. W ten sposób analityk może dowiedzieć się, czy rzeczywiście reklama okazała się skuteczna.

Współczynnik odrzuceń

To bardzo ważny wskaźnik dla każdego analityka. Mówi on o tym, ile sesji nie przyniosło żadnych rezultatów. Chodzi o to, by dowiedzieć się, ilu użytkowników weszło na stronę, ale nie znalazło na niej tego, czego szukało lub też oferta okazała się dla nich niewystarczająco przekonująca. To właśnie na tych użytkownikach warto skupić działania marketingowe. Wejście na stronę internetową zwykle oznacza wyrażenie wstępnego zainteresowania ofertą. Zadaniem zespołu marketingowego jest przekucie go w decyzję o zakupie. Zadaniem analityka z kolei jest przeanalizowanie wszystkich dostępnych danych, by móc dowiedzieć się, co stanowiło przeszkodę w podjęciu decyzji o zakupie już wcześniej.

Grupa docelowa oraz persona

Wszystkie działania marketingowe powinny być kierowane do konkretnej grupy odbiorców. Z tego powodu bardzo ważne jest to, by analityk zawsze sprawdzał ustawione parametry grupy docelowej. Muszą one koniecznie zgadzać się ze strategią przyjętą przez markę. Jeśli jest inaczej, to budżet reklamowy najprawdopodobniej zostanie wykorzystany w sposób mało wydajny. Kolejną kwestią jest sprawdzenie, jakie osoby rzeczywiście wchodzą na daną stronę. Czy ich profil jest spójny z przyjętą strategią? Jeśli nie, to znak, że należy wprowadzić zmiany w strategii lub też zmienić stronę internetową i podejmowane działania tak, by lepiej dostosować je do pożądanej grupy odbiorców. Wszystko to sprowadza się do tego, by maksymalnie zwiększyć konwersję oraz upewnić się, że jak najwięcej sesji zostanie zakończonych sprzedażą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *