Akcja rekrutacja – jak znaleźć odpowiedniego pracownika?

Szukasz wykwalifikowanego spawacza do swojej firmy, a może doświadczonego programisty? Sposób rekrutowania musisz dopasować do osoby, której szukasz. Podpowiemy Ci, czy warto na stronie ujawnić jedynie numer KRS, czy też konto firmowe. Przeczytaj, co zrobić, by znaleźć pracownika marzeń.

Zanim zaczniesz rekrutować – jak wzbudzić zaufanie?

Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać przed przystąpieniem do rekrutacji, jest zbudowanie odpowiedniego wizerunku firmy. Sposób jego tworzenia oczywiście zależy od obszaru działania firmy:

  • Jeśli Twoim głównym obszarem działalności jest Internet, np. prowadzisz sklep internetowy, zadbaj o nowoczesny wygląd. Nie zapomnij o responsywności strony (dopasowanie do urządzeń mobilnych). Potencjalny kandydat, wchodząc na taką stronę, widzi, że firma jest na czasie i korzysta z nowoczesnych rozwiązań. Do takich firm ludzie na ogół częściej aplikują, ponieważ stawiają na rozwój i nowoczesne technologie.
  • Jeśli proponujesz usługi, np. masz salon fryzjerski, to zadbaj, by na stronie znalazły się zdjęcia lokalu, w którym przyjmujesz, zdjęcia realizacji świadczące o poziomie usług i oznaczenie lokalizacji. Po co to wszystko? Potencjalny kandydat, który zajrzy na stronę, zobaczy zadbany, faktycznie istniejący lokal i ciekawe projekty. Pomyśli sobie to fajne miejsce, gdzie się rozwinę, a do tego lokalizacja mi odpowiada.
  • Jeśli prowadzisz jedynie działalność stacjonarną, a w Internecie masz tylko wizytówkę firmową, to zadbaj o biuro, w którym będziesz prowadzić rekrutację. Lokal firmowy to wizytówka Twojego przedsiębiorstwa. Schludne biuro wzbudza zaufanie.
  • Ujawnij dane firmy. Nie bój się umieszczać na stronie takich informacji jak: pełna nazwa przedsiębiorstwa, właściciel, adres firmy, numer KRS, kontakt (numer telefonu, adres e-mail), konto firmowe. Ta sama zasada dotyczy ogłoszeń rekrutacyjnych – kandydat chce wiedzieć, do jakiej firmy aplikuje. Dlatego w nagłówku ogłoszenia nie powinno zabraknąć przynajmniej nazwy przedsiębiorstwa i adresu lub dokładnego miejsca pracy.

Wszystkie te elementy sprawią, że potencjalny kandydat chętniej wyśle swoją aplikację, bo wie, że odpowiada na ogłoszenie firmy, która istnieje i prosperuje. To ważne, ponieważ coraz częściej można spotkać w sieci próby wyłudzenia danych, przez co ludzie stali się nieufni wobec ogłoszeń rekrutacyjnych.

Treść ogłoszenia – wstęp i język

Wstęp ogłoszenia to miejsce, gdzie powinny znaleźć się informacje o firmie. Nie chodzi tu tylko o dane adresowe, czy nazwę, ale także informacje, czym zajmuje się firma. Warto tu umieścić informację, co wyróżnia Twoją firmę na rynku pracy np. certyfikaty, uprawnienia, nagrody, opinie pracowników. Wszystkie te informacje powinny być przekazane w sposób jasny i zrozumiały.

Zastanawiasz się, jakiego języka użyć? Zastanów się, kogo szukasz. Dopasuj wyrazy, sformułowania i informacje do swojej grupy docelowej. Nie bój się użyć zwrotów żargonowych, młodzieżowych, czy specjalistycznych, zrozumiałych tylko dla niektórych osób. Jest to również metoda na odstraszenie ludzi, którzy nie należą do grupy docelowej.

Treść ogłoszenia musi jasno mówić, jakie są Twoje wymagania względem poszukiwanego pracownika. Możesz pogrubić czcionkę, by wyróżnić te najważniejsze lub podzielić je na niezbędne i mile widziane. Napisz również, jaki będzie zakres obowiązków na danym stanowisku i co oferuje firma: rodzaj umowy, benefity, wyjazdy służbowe.

Budowa ogłoszenia:

  1. Wstęp – informacje o firmie.
  2. Opis stanowiska, czyli zakres obowiązków.
  3. Wymagania względem kandydata.
  4. Co otrzymuje w zamian pracownik na tym stanowisku.
  5. Jak składać aplikację (osobiście, przez formularz, mailowo).

Jak można przeprowadzić rekrutację?

Większość osób w dalszym ciągu szuka pracy na portalach internetowych. Jednak nie należy rezygnować z papierowych ogłoszeń – czasem powieszenie ofert pracy w sklepie, przyniesie dużo szybsze i lepsze efekty, niż umieszczenie go w Internecie. W przypadku poszukiwania większej ilości pracowników warto skorzystać z reklamy radiowej, telewizyjnej, czy też skorzystać z dedykowanych portali internetowych . Miejsce umieszczenia ogłoszenia o pracę, musisz dopasować do tego, kogo szukasz.

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej, to powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my”. (Henry Ford)

W myśl tej zasady, warto przemyśleć jeszcze taką opcję, jak zlecenie rekrutacji na zewnątrz. Wyspecjalizowana agencja ma doświadczenie w poszukiwaniu pracowników i zrobi to precyzyjnej i szybciej niż Ty, więc, po co marnować czas? Jeśli nie go nie masz na prowadzenie rekrutacji, wybierz outsourcing.

Dobrą metodą jest także poszukanie pracownika przez polecenie. Coraz więcej firm oferuje dodatkowe wynagrodzenie za polecenie odpowiedniego pracownika. To sprawia, że pracownicy chętnie angażują się w poszukiwanie nowej osoby do firmy. Jeśli szukasz pracownika sezonowego, to skorzystaj z leasingu pracowniczego, czyli wypożyczenia pracownika z agencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *